Invited Speakers
Clive began his career in film and television advertising, before setting up his own production company specialising in arts-based documentary production. He was Director of the British Museum video production unit before moving to the British Library to set up a multimedia production facility designed to deliver innovative, technology-based interpretation to the exhibition galleries at St Pancras. During his time as Head of Creative Services he developed the landmark Turning the Pages project http://www.bl.uk/onlinegallery/virtualbooks/ Clive was the Chair of the Education Television Association and the Society for Screen Based Learning. Before moving to his current role as Head of Exhibitions Clive worked with several major technology companies to deliver the British Library’s Growing Knowledge project which examined the research space of the future and opportunities technology might present to researchers.
Directrice de l'ED HMPL 558 précédemment directrice adjointe de l'IRHT et responsable des NTIC de ce laboratoire et rédactrice en chef du Médiéviste et l'ordinateur participante du projet DocExplore
Il choisit alors de relever un nouveau défi, celui de créer VirtuaSENSE, une société dédiée au domaine fascinant des nouvelles formes d’interaction numérique, exploitant notamment les technologies mobiles, les interfaces tactiles et gestuelles, la vision cognitive et la 3D.
Jean-François Moufflet est archiviste paléographe (École nationale des chartes) et a mené des recherches en histoire médiévale sur saint Louis et sa cour, sous la direction d'Élisabeth Lalou. Son parcours professionnel s'est poursuivi par l'obtention du diplôme de conservateur du patrimoine, en spécialité archives. Il travaille depuis juillet 2008 aux Archives de France, service de l'administration centrale du Ministère de la Culture, en charge de la politique archivistique française. Il s'occupe plus précisément de la numérisation, de la conservation et de la pérennisation des données produites par les administrations et de l'informatisation des services d'archives. Il a un rôle de veille et de conseil sur ces sujets auprès des services d'archives publics français.
Dr. Stéphane
Nicolas (18/04/1979) received the PhD degree in computer science from the
University of Rouen, France, in 2006, on image segmentation using conditional
random fields for document image indexing. He is currently on assistant
professor at the University of Rouen since september 2007, and a researcher of
the LITIS laboratory where he integrates the “Document and Learning” group. Dr. Stéphane Nicolas
is a member of the french association for pattern recognition (AFRIF) and a
member of the french research group on handwriting recognition GRCE. His main research
interests include computer vision, image analysis, pattern recognition, machine
learning, and statistical tools for signals modeling and classification, mainly
applied to handwritten document layout analysis and information extraction from
handwritten documents.
Marc Smith, ancien conservateur aux Archives nationales, professeur de paléographie médiévale et moderne à l'École des chartes, étudie l'évolution des écritures latines, des origines à nos jours, dans leurs aspects formels, techniques et historiques. Il s'intéresse notamment aux rapports entre écritures formelles et informelles (cursives), ainsi qu'aux perspectives ouvertes par les approches cognitives, informatiques et statistiques.
Ancien élève de l'Ecole nationale des Chartes (archiviste paléographe, 2002) et docteur en histoire (2009), Dominique Stutzmann est chargé de conférences à l'École pratique des hautes études depuis 2007 et chercheur (CR1) à l'IRHT. Il est membre du bureau exécutif de Digital Medievalist , du comité de direction de la revue Scriptorium, et du comité scientifique de l'Album interactif de paléographie médiévale. Ses recherches actuelles portent sur le système graphique des écritures médiévales dans l'espace français du XIIe au XVe siècles et sur les modalités de leur évolution. Il pilote le projet Saint-Omer et le projet ANR Oriflamms. Il copilote avec Matthieu Bonicel, conservateur à la Bibliothèque nationale de France, le projet Sourcem « Formes à toucher ». Il avait été avant cela attaché de recherche (wissenschaftlicher Mitarbeiter) auprès de la Bibliothèque d'État de Berlin (Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz) de 2003 à 2005, puis conservateur des bibliothèques à la Bibliothèque nationale de France, département de l'Information bibliographique et numérique).
Consultante indépendante en gestion de l’information, formatrice, auteur, éditeur, Clotilde Vaissaire-Agard est également maitre de conférences associée à l‘IUT Information Communication de l’université du Havre
Dr Alison Wiggins is Senior Lecturer in English Language at the University of Glasgow, with interests in medieval and Renaissance language and literature. Since 2008 she has been directing the AHRC Letters of Bess of Hardwick Project, which will provide a freely accessible online edition of Bess's correspondence. Her book Bess of Hardwick: Reading and Writing Renaissance Letters will be published by Ashgate in 2013. Her recent publications include The Romance of the Middle Ages (2012, Bodleian Library), co-authored with Nicholas Perkins. Full reference to the forthcoming web-edition: Bess of Hardwick's Letters: The Complete Correspondence, c.1550-1608, ed. by Alison Wiggins with Alan Bryson, Daniel Starza Smith, Anke Timmermann and Graham Williams, University of Glasgow, web development by Katherine Rogers, University of Sheffield Humanities Research Institute (forthcoming, 2012), http://www.bessofhardwick.org
Cressida Williams qualified as an archivist in 1997, and works at Canterbury Cathedral Archives. The Archives are currently closed for building works; it is usually a very busy local record office, which cares for some 2 kms of archives, and which has welcomed some 5,000 research visits a year in recent years. Cressida has managed the service since 2006, overseeing all aspects of the service. She has particular interests in educational work and medieval charters and seals. |